zwiedzajmy.pl Polska

Milanówek
Mińsk Mazowiecki
Powiat Białobrzeski

KRÓTKI OPIS     ZABYTKI I MUZEA    INNE ATRAKCJE     NA WYCIECZKI     PRZYDATNE INFO

KRÓTKI OPIS

Powiat białobrzeski położony jest w południowej części województwa mazowieckiego i graniczy z powiatami: grójeckim, kozienieckim, radomskim i przysuskim. Teren powiatu obejmuje swoim zasięgiem większość historycznych obszarów tzw. Zapilicza, regionu stanowiącego niegdyś pogranicze wielkich dzielnic Polski: Mazowsza i Małopolski. W skład powiatu białobrzeskiego wchodzi 6 gmin: miasto i gmina Białobrzegi, miasto i gmina Wyśmierzyce, gmina Promna, gmina Radzanów, gmina Stara Błotnica oraz gmina Stromiec.

Region charakteryzuje się dużymi walorami turystycznymi, do których należy zaliczyć nieskażoną przyrodę, czyste powietrze, wody i lasy z cennymi drzewostanami. Te najcenniejsze chronione są w rezerwatach przyrody: „Majdan”, „Starodrzew Dobieszyński” oraz „Sokół”. Niewątpliwy urok ziemi białobrzeskiej wynika z zachowanego niemal w niezmienionym kształcie krajobrazu nieuregulowanej rzeki Pilicy.

ZABYTKI I MUZEA

I. Miasto i Gmina Białobrzegi

1. Białobrzegi - charakterystyczny pochodzący z okresu międzywojennego most żelbetonowy (jedna z największych budowli tego okresu w Polsce) na rzece Pilicy.

2. Białobrzegi - Kościół Parafialny Św. Trójcy, zbudowany w latach 1932- 57, wg. projektu znanego architekta Stefana Szyllera w którym znajdują się boczne ołtarze z XVIII w., barokowa chrzcielnica, XVI w. obraz Matki Boskiej przebudowany w XVIII w. , rzeźby z XVII-XVIII w. Obok kościoła stoi zabytkowa brama z przełomu XVIII/XIX w., a przed wejściem piaskowcowa rzeźba Matki Boskiej z końca XIX w.

3. Białobrzegi - na cmentarzu parafialnym zabytkowe nagrobki z XIX i XX w.

4. Białobrzegi - zabytkowe kamieniczki z okresu międzywojennego (ul.Krakowska, ul.Żeromskiego, ul.Rzemieślnicza i inne).

5. Jasionna - zabytkowy drewniany kościółek z dzwonnicą z XVII w. przebudowany i odnowiony w wieku XX.

6. Jasionna - Zabytkowe nagrobki z XIX i XX w. na cmentarzu przykościelnym i parafialnym.

7. Sucha Szlachecka - dwa zabytkowe pałace z XIX i XX w. z parkiem budowane przez rodzinę Wodzyńskich. Obok zabytkowy spichlerz z końca XIX w. (własność prywatna).

8. Stawiszyn - zabytkowy pałac i park z końca XIX w. własność rodziny Arkuszewskich obecnie Schronisko dla Nieletnich.

9. Borki (dzielnica Białobrzegów) - drewniany młyn z końca XIX w. na rzece Pierzchni, własność rodziny Sułkowskich ( czynny do dziś).

II. Miasto i Gmina Wyśmierzyce

1. Wyśmierzyce najmniejsze miasto w Polsce ( ok. 1000 mieszkańców) o bardzo bogatej ponad 650-letniej historii. Posiada zabytkowy układ urbanistyczny z kwadratowym rynkiem oraz charakterystyczną małomiasteczkową drewnianą zabudową z XIX i XX w.

2. Wyśmierzyce - Kościół parafialny z drugiej połowy XIX w. oraz nagrobki z XVIII - XX w. na cmentarzu przykościelnym i parafialnym.

3. Kostrzyn - drewniany kościół i dzwonnica z początku XX w.

III. Gmina Promna

1. Promna - kościół neogotycki zbudowany w latach 1866 - 1870 wg. projektu architekta Adolfa Adama Loewego. Część wyposażenia pochodzi z XVII i XVIII w. obok Kościoła znajdują się XIX-to wieczne nagrobki dawnych właścicieli.

2. Promna - klasycystyczny piętrowy pałac z połowy XIX w. zbudowany dla rodziny Wasiutyńskich, otoczony XVIII-to wieczny malowniczym parkiem, obecnie mieści się tam szkoła podstawowa.

3. Promna - ruiny XVIII-to wieczne karczmy w stylu klasycystycznym, z kolumnadą i podcieniami.

4. Rykały - XIX-to wieczny pałac wraz z parkiem krajobrazowym. Kilkakrotnie przebudowywany, obecny kształt barokowo-klasycystyczny zawdzięcza projektantowi Wincentemu Wójcikowi.

5. Przybyszew - zabytkowy kościół z XIX w. wraz z zabudowaniami przykościelnymi wraz ze znajdującym się grobem Antoniego Madalińskiego.

6. Przybyszew - zabytkowa karczma z początku XIX w.

7. Piekarty - zabytkowy pałac z XIX w. z parkiem, obecnie mieści się tam szkoła podstawowa.

IV. Gmina Stromiec

1. Stromiec - zabytkowy kościół Św. Jana Chrzciciela, budowany w latach 1900 -1905, w stylu neogotyckim w formie łacińskiego krzyża. W zakrystii znajdują się naczynia liturgiczne z wizerunkiem Świętych i Matki Boskiej z XVII w.

2. Stromiec - cmentarz parafialny na którym znajduje się zabytkowa murowana kaplica z 1894r. pod wezwaniem Matki Boskiej Śnieżnej oraz zabytkowe nagrobki.

3. Dobieszyn - drewniany modrzewiowy kościół z początku XX w.

V. Gmina Radzanów.

1. Radzanów - zabytkowy kościół z XIX w. z drewnianą dzwonnicą.

2. Bukowno - drewniany kościół z XVII w. z dzwonnicą.

3. Bukowno - cmentarz parafialny, nagrobek Dionizego Czachowskiego.

4. Smardzew - kaplica grobowa rodziny Młockich z XIX w.

VI. Gmina Stara Błotnica.

1. Stara Błotnica - Sanktuarium Maryjne z obrazem Matki Boskiej Pocieszenia. Barokowy kościół którego budowę rozpoczęto w XVI 11 w. Na miejscu wczesnośredniowiecznego grodziska i dawnego drewnianego kościoła. We wnętrzu bogate malowidła ścienne i polichromie. Ołtarz wielki w stylu klasycystyczny z XIX w., ołtarze boczne: Matki Bożej Różańcowej, Najświętszego Serca Jezusowego, Świętego Michała Archanioła, Świętego Antoniego Padewskiego (XIX-XX w.) oraz XVIII- to wieczne organy. Cała plastyka wystroju podporządkowana jest wizerunkowi Matki Bożej z Dzieciątkiem i stanowi klejnot świątyni. W okresach dziejów obraz posiadał nazwy: Matka Boska Błotnicka, Królowa i Pani Ziemi Radomskiej, Matka Boska Pocieszenia. Obraz ten jest celem licznych pielgrzymek indywidualnych i zbiorowych. Obecnie sanktuarium opiekują się Ojcowi Paulini.

2. Kaszów - drewniany kościół z XVII w.

3. Chruściechów - zespół dworsko-parkowy z dworem neoklacystycznym z przełomu XIX/XX w. obecnie własność prywatna.

4. Chruściechów - zabytkowa gorzelnia z 1905 r. czynna do chwili obecnej.

INNE ATRAKCJE

Atrakcje przyrodnicze:

1. Rezerwat Majdan znajduje się w leśnictwie Turno gmina Stromiec i zajmuje powierzchnię około 51 hektarów. Utworzony został w celu zachowania zbiorowisk łęgowych oraz grądu niskiego z wielogatunkowymi drzewostanami pochodzenia naturalnego. Nazwa rezerwatu pochodzi od nazwy uroczyska leśnego "Majdan" w którym się znajduje. Majdanami nazywano miejsca na których znajdowały się piece do wypalania węgla drzewnego, produkcji smoły, dziegciu i potażu. Kompleks Majdan reprezentuje szczątkową pozostałość po dawnej Puszczy Stromieckiej.

2. Rezerwat Starodrzew Dobieszyński znajduje się w leśnictwie Ksawerów gmina Stromiec i zajmuje powierzchnię około 9 hektarów. Utworzony w celu zachowania unikalnego fragmentu Puszczy Stromieckiej. Nazwa rezerwatu pochodzi od wieku chronionego obiektu. Obejmuje zbiorowisko boru mieszanego ze starodrzewem dębowo - sosnowym naturalnego pochodzenia. Rezerwat położony jest w pobliżu osady Dobieszyn i obejmuje najstarsze drzewostany dawnej Puszczy Stromieckiej o charakterze puszczańskim. W pobliżu granicy powiatu białobrzeskiego (Wyśmierzyce) na terenie nadleśnictwa Grójec znajduje się rezerwat "Sokół:. Zajmuje on powierzchnię 111,61 hektara i utworzony został w celu zachowania zespołu leśnego o charakterze naturalnym z panującym jesionem wyniosłym. Występują rzadkie rośliny chronione: wawrzynek wilcze łyko i kilka gatunków storczyków. Swoje gniazda mają bocian czarny i trzmielojad. Według rozporządzenia wojewody mazowieckiego (10 z 31 stycznia 2001) na terenie powiatu znajduje się kilkadziesiąt pomników przyrody. Najliczniejszą grupę stanowią drzewa, zgromadzone głównie w podworskich parkach oraz lasach dawnej Puszczy Stromieckiej.

1. park zabytkowy w Suchej gmina Białobrzegi w którym rośnie 16 drzew w wieku od 150 do 250 lat.7 sztuk dębu szypułkowego, 6 sztuk jesionu wyniosłego oraz 2 olsze czarne.

2. park zabytkowy w Stawiszynie gmina Białobrzegi w którym rosną 3 dęby szypułkowe w wieku 160, 250, 500 lat oraz jeden klon zwyczajny w wieku 90 lat.

3. nadleśnictwo Dobieszyn gmina Stromiec rosną 3 buki pospolite w wieku 160 lat.

4. plac przykościelny w Bukownie gmina Radzanów na którym rośnie wiąz szypułkowy w wieku 200 lat.

5. aleja dwustronna wzdłuż trasy 77 Warszawa - Kraków od Siekluk gmina Stara Błotnica do Białobrzegów gdzie rośnie 81 sztuk 160 letnich sosen pospolitych oraz 16 sztuk dębu szypułkowego w wieku 160 lat.

6. nadleśnictwo Dobieszyn gmina Stromiec dąb szypułkowy w wieku 210 lat tzw. "Dąb Kościuszki".

7. gmina Wyśmierzyce nadleśnictwo Grójec 2 sztuki dębu szypułkowego w wieku 200 lat i trzy sztuki w wieku 300 lat, sosna pospolita w wieku 160 lat.

8. Kostrzyn gmina Wyśmierzyce sosna pospolita w wieku 200 lat.

Ponadto jako pomniki przyrody nieożywionej znajdują się 4 głazy narzutowe:

1. Kamień gmina Białobrzegi - granit rapakiwi z dużymi skaleniami o największym obwodzie 10m i wysokości l,5m.

2. nadleśnictwo Dobieszyn gmina Stromiec-granit różowy o obwodzie 8,7m i wysokości l,5m.

3. Wyśmierzyce w lesie na północny-zachód od zabudowań granit różowy o największym obwodzie 9,0m.

4. Zimna Woda na obrzeżu lasu wsi Stamirowice-granit rapakiwi różowy o obwodzie 11,0m. i wysokości l,0m.

NA WYCIECZKI

Szlak pieszy od Dobieszyna gmina Stromiec powiat białobrzeski do Nowego Miasta nad Pilicą powiat grójecki (około 80 km podzielone na 4 etapy).

1 etap - Dobieszyn - Biała Góra szlak zielony

Do Dobieszyna możemy dojechać autobusem PKS lub PKP oraz co w dzisiejszych czasach jest oczywiste samochodem lub autokarem. Wyruszamy sprzed siedziby Nadleśnictwa Dobieszyn i oznakowanym już zielonym szlakiem dochodzimy do drogi asfaltowej i przy krzyżu skręcamy w lewo, następnie przed drogą krajową skręcamy w prawo w drogę brukowaną. Przed poletkiem łowieckim skręcamy w lewo i idziemy drogą przez las. Dochodzimy do drogi szutrowej i skręcamy w lewo i dochodzimy do szkółki leśnej. Przed szkółką skręcamy w prawo, idziemy prosto i przy zrębie skręcamy w lewo. Na końcu lasu skręcamy w lewo i dochodzimy do miejscowości Budy Augustowskie. Przy gajówce stara lipa (150 lat) i aleja prowadząca do dawnego nadleśnictwa Stachów. Mijamy kilka starych drzew (buk 150 lat), skręcamy w prawo, mijamy resztki przedwojennych stawów przy których dawniej mieszkał nadleśniczy (Stachów). Dochodzimy do dawnego "Wareckiego Gościńca", zachowując ostrożność przechodzimy przez tory kolejowe (koszarka) skręcamy w prawo dochodzimy do miejscowości Augustów. Przechodzimy przez tory i dochodzimy do szkoły podstawowej gdzie możemy zobaczyć izbę pamięci poświęconą patronowi szkoły - 65 pułkowi piechoty. Wracamy przez tory głównego przejazdu i prosto asfaltem dochodzimy do wsi Boże. Na wprost kościół a obok sklep w którym możemy uzupełnić zapasy. Skręcamy przy kościele w prawo na Boską Wolę idziemy prosto drogą asfaltową. Po przejściu ok. 0,5km skręcamy w lewo przy kapliczce do miejscowości Krzemień. Dochodzimy do skrzyżowania i prosto piaszczystą drogą przez niski las dochodzimy do skrzyżowania w Białej Górze. Skręcamy w prawo i po 500m. dochodzimy do pięknie położonego na skarpie nadpilicznej ośrodka wypoczynkowego "Biała Góra". Po lewej stronie roztacza się bardzo piękna panorama łąk nadpilicznych.

2 etap - Biała Góra - Białobrzegi szlak niebieski

Wychodząc z ośrodka skręcamy w lewo (w prawo przez Kępę Niemojewską dojdziemy do Warki) i drogą piaszczystą, mając po obydwu stronach domki letniskowe, dochodzimy do skraju Lasu Palczewskiego. Po prawej stronie 90 letni las sosnowy, a za nim za skarpą, starorzecze oraz podmokłe tereny nad rzeczką Dyga. Wczesnym rankiem lub wieczorem możemy zaobserwować w wodzie żerujące bobry oraz ich budowle: tamy i żeremia. Ponadto można spotkać norkę amerykańską oraz wydrę, a także bogactwo ptactwa wodno-błotnego. W lesie możemy dostrzec pozostałości po walkach II wojny światowej: okopy, rowy przeciwczołgowe oraz resztki ziemianek. Idziemy prosto przez las gdzie na zrębach możemy zobaczyć nasadzenia gniazdowe nowych sadzonek drzew typowych dla pierwotnej Puszczy Stromieckiej (dąb, grab, brzoza). Możemy zaobserwować w lasach sosnowych bogaty podszyt: leszczyna, borówki, jagody, paprocie oraz mchy. Dochodzimy do rozwidlenia dróg: w prawo dojdziemy do mostu w Michałowie a my skręcamy w lewo na drogę do leśniczówki Majdan. Po lewej stronie drogi mamy Las Palczewski, po prawej Las Michałowski. Oddychając świeżym leśnym powietrzem dochodzimy do leśniczówki Majdan. Tu możemy pozwolić sobie na dłuższy odpoczynek i zwiedzić znajdujący się za leśniczówką rezerwat "Majdan". Wychodzimy z lasu, polarni i łąkami dochodzimy do Starej Wsi. Przy krzyżu skręcając w lewo dojdziemy asfaltem do Niedabyla i dalej do Stromca, my skręcamy w prawo, mając po lewej ręce rzeczkę Dygę, dochodzimy do miejscowości Pokrzywna. Przechodzimy przez wieś i drogą piaszczystą, mając po prawej stronie zabudowania Bud Brankowskich oraz roślinność typową dla terenów zalewowych (kępy wierzb i olch, trzciny) dochodzimy do Brzeziec. Skręcamy w lewo na drogę asfaltową i przy dawnym ogrodzonym parku podworskim skręcamy w prawo. W parku tym znajdował się zabytkowy dworek, który przeniesiony został do Muzeum Wsi Radomskiej w Radomiu. Za parkiem skręcamy w lewo i idziemy prosto przez las aż do drogi szutrowej po prawej stronie którą dojdziemy do ośrodka wypoczynkowego "Olszynka". Ci którzy chcą dojść do Białobrzegów idą dalej prosto mijając po prawej stronie ÓW "Turno" (obecnie nieczynny) oraz wiadukt nowej obwodnicy i dochodzą do Białobrzegów .

3 etap - Białobrzegi - Wyśmierzyce szlak niebieski

W Białobrzegach ulicą Rzemieślniczą dochodzimy do znajdujących się na końcu miasta obiektów PGK, za nimi skręcamy w lewo. Maszerujemy mając po lewej stronie piękny las brzozowy (zielone płuca miasta) a po prawej 30 letni las sosnowy. Na końcu brzózek po lewo, malownicze wzniesienie tzw."Górka Adolka" które zimą służy dzieciom jako miejsce do uprawiania sportów zimowych. Wychodzimy z lasu i polną drogą w lewo dochodzimy do Suchej. Na skrzyżowaniu idąc prosto dojdziemy do głównej bramy wejściowej do XIX wiecznych pałaców (obecnie własność prywatna, trwa remont), skręcamy w prawo i przechodzimy przez wieś. Na końcu wsi skręcamy w prawo (ul. Leśna), następnie w lewo, idąc skrajem 90-letniego lasu sosnowego dochodzimy do Suskiego Młynka. Na końcu lasu znajdują się dwie mogiły partyzantów rozstrzelanych przez Niemców w 1943r. Wchodząc do wsi znajdujemy się w malowniczym wąwozie gdzie dołem płynie dopływ Pilicy - Pierzchnia. Przez kładkę lub w bród przechodzimy na drugą stronę rzeczki, skręcamy w lewo w leśną drogę. Mając po obydwu stronach las sosnowy z podszytem dębowym i miękkim mchem (doskonałe miejsce na grzyby) dochodzimy do końca lasu. Po dojściu do drogi asfaltowej skręcamy w prawo i dochodzimy do Stawiszyna. Po lewej stronie ogrodzony park podworski z pałacem z XIX wieku w którym obecnie znajduje się Schronisko Dla Nieletnich. Na skrzyżowaniu skręcamy w prawo w drogę szutrową a następnie piaszczystą i dochodzimy przez las do Jasionnej. Wychodząc z lasu na drogę asfaltową po prawej stronie widzimy przepiękny drewniany kościółek z dzwonnicą. Na placu przykościelnym znajdują się zabytkowe groby oraz drzewa - pomniki przyrody. Koniecznie musimy zwiedzić wnętrze kościoła oraz wysłuchać jego historii, którą bardzo chętnie opowie miejscowy proboszcz. Naprzeciw kościoła znajduje się cmentarz parafialny. Za kościołem skręcamy w prawo w leśną drogę, którą dochodzimy do drogi nr.48, przecinamy ją, nową drogą asfaltową dochodzimy do Korzenia. Dochodzimy do końca wsi, przy sklepie skręcamy w lewo, drogą przez las dochodzimy do Redlina. Przechodzimy przez wieś i dalej prosto dochodzimy do Wólki Kożuchowskiej a następnie droga leśną dochodzimy do najmniejszego miasta w Polsce - Wyśmierzyc. Idąc przez miasto widzimy po obydwu stronach piękne typowe przedwojenne budownictwo drewniane, z gankami i ławeczkami przed domem. Niestety domów tych ubywa, a na ich miejscu powstają betonowe bunkry. Idąc prosto dochodzimy cmentarza z ciekawymi nagrobkami, następnie dochodzimy do zabytkowego kościoła i do rynku . Należy dodać że w Wyśmierzycach kręcona była jedna ze scen "Przedwiośnia".

4 etap - Wyśmierzyce - Nowe Miasto szlak niebieski

Na końcu rynku skręcamy w prawo i wychodzimy na łąki nadpilickie. Idąc łąkami mijamy starorzecze pilicy i dochodzimy do samej Pilicy. Idziemy wzdłuż rzeki i dochodzimy do miejscowości Górki Grzmiąckie. Przy charakterystycznym drzewie wierzba skręcamy w lewo i drogą asfaltową dochodzimy do miejscowości Grzmiąca. Przechodzimy chodnikiem przez całą wieś, na końcu za wsią skręcamy w las. Początkowo teren jest pagórkowaty, las o bogatym podszyciu. po prawej stronie przechodzimy obok malowniczego wąwozu. Idziemy cały czas lasami i dochodzimy do miejscowości Kiedrzyń ok. 200 m od szlaku w lewo są dwa stawy (Zimna Woda) gdzie możemy zaobserwować ciekawe zjawisko. Woda wypływa (wywierzysko) z jednego stawu przepływa do drugiego i ginie pod ziemią (ponor). Dalej idziemy drogą leśną (Droga Okopana) i dochodzimy do miejscowości Waliska. Znajduje się tu piękny drewniany kościółek. Za kościółkiem wchodzimy na drogę brukowaną którą dochodzimy do Wólki Magierowskiej. Po prawej i lewej stronie mijamy stawy hodowlane, młyn wodny, przechodzimy mostem nad Drzewiczką i dochodzimy do drogi krajowej 726. Skręcamy w prawo widzimy panoramę Nowego Miasta. Przechodzimy przez most nad Pilicą i docieramy do Nowego Miasta.

PRZYDATNE INFO

ul. 11 Listopada 28
 tel.613-23-46

do góry

Informacje zredagowane przez zespół ZWIEDZAJMY.PL na podstawie materiałów udostępnionych nam dzięki uprzejmości Starostwa Powiatowego w Białobrzegach (bialobrzegipowiat.pl). Szczególne podziękowania za życzliwość i współpracę dla Pana Adama Bolek.

WYZNACZ TRASĘ Z

galeria
|| podziękowania i patronaty || redakcja serwisu || regulamin serwisu || oferta reklamy || PLIKI COOKIES ||